Webinar Söyleşi Serisi #10 Halil Çokyürekli

  • ANA SAYFA
  • DUYURU, HABER, ETKİNLİK
  • DUYURU DETAY
Haberler

Webinar Söyleşi Serisi #10 Halil Çokyürekli

  •  8 Mayıs 2021 Cumartesi
  •  47 Görüntüleme
  •  Yazdır

Üniversitemiz Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü tarafından Webinar internet söyleşi serisi, İnstagram uygulamasında “togukonservatuvar” resmî hesabı üzerinden canlı yayın ile gerçekleştirilmeye devam ediyor.
Bu kapsamda onuncu söyleşi olarak 08.05.2021 tarihinde İnstagram üzerinden canlı yayın ile Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü Öğretim görevlisi Ali Orhan Dönmez, TRT İzmir Radyosu Zurna, Kaval, Mey sanatçısı Halil ÇOKYÜREKLİ ile bir söyleşi gerçekleştirdi.
Sayın Çokyürekli söyleşiye Müslüman aleminin Kadir gecesini ve Ramazan Bayramı’nı tebrik edip kendini tanıtarak başladı. 5 yaşlarında ailesinin Almanya’da olduğu sıralarda ninesi ve dedesi ile kalırken bir pazar alışverişinde duyduğu bağlama sesine odaklandığını anlattı. Pazar yerinde dinlediği bu bağlama sesinden çok etkilenmiş ve akabindeki bir hafta bu bağlama sesinin hissi ile çocuk haliyle ağlayınca ailesi bir süre sonra ona bağlama aldığını ifade etti. Büyüdüğü Manisa ilinin kültürüyle harmanlanıp ve çocuk yaşlarda teyp, plak dinleyerek büyümesinin, müzikteki durumunu etkilediğini anlattı. Bulunduğu yerdeki bu işin bütün ustaları ile aynı veya farklı zamanlarda çalıştığını, bilhassa babasını bu alanda çok dikkate aldığını söyledi.
Bu şekilde kendisini yoğun ve düzgün bir şekilde kendini yetiştirip 3 sene kadar yöre yöre gezip sözlü ve sözsüz derlemeler yaptığını, bu derlemeleri kaset haline getirip TRT İzmir Radyosuna götürdüklerini aktardı. Derlemeleri teslim ettikleri Radyo yöneticisi, Halil Çokyürekli’nin kasetteki derlemelerdeki icralarından etkilenip kendisini kısa bir süre sonra açılacak akitli sanatçı sınavı için Halil Bey’e dilekçe doldurtup radyo sanatçılığına bu şekilde davet ettiğini anlattı. Daha sonra yapıla sınavı kazanıp İzmir Radyosuna bu şekilde girdiğinin hikayesini aktardı.
Mey sazını öğrenmek için 1 sene kadar mey sazında mahir usta olan Kemal Kırmızı’dan ders aldı ve on sene kadar TRT İzmir Radyosunda mey sanatçısı olarak görev aldı. Ege Üni. Halk oyunları bölümünün o zamanki müdürü Cengiz Aydın’ın Halil Çokyürekli’ye bölümdeki Mey, Kaval, Zurna derslerine girmesini istediğini söylemesi ile kendisinin Üniversitede hocalığı başlamış olduğunu söyledi.
Konservatuvardan mezun olan bir öğrencinin durumu ne olmalı sorusuna binaen Sayın Çokyürekli; mezun olan öğrencinin teknik manada çok iyi olması gerektiğini ve kişinin öğrenme durumunun hiç bitmeyeceğini belirtti. Kişinin sazı ile iyi anlaşacak seviyede olması gerektiğini, bu düzey için saza hayat verilmesi gerektiğini örnekler vererek anlattı.
Çok yüksek ses hacmine sahip olması, ucundaki kamışın hemen kuruması, zurnanın ısınmasıyla sesinin değişmesi gibi zurna sazının teknik zorluklarını belirtip kişinin bu durumu aşmak için çok çalışması gerektiğini söyledi. Konservatuvar öğrencilerinin bu durumları anlaması gerektiğini ve anlayanların çok iyi yerlere geldiğini ya da gelmeye aday olduğunu belirtti.
Birden fazla enstrüman icra etmesinin sebebini özet olarak çeşitli kurum veya özel konserlerde, sahnelerde doğan ihtiyaçlara binaen olduğunu söyledi.
Çalgı icrâsına ayrılacak vakit konusunda Sayın Çokyürekli; kişinin enstrümanına neredeyse âşık olması gerekmesi, çok ciddi zaman ayırması ve çalgıya ayırmadığı her zamanın, kişiye kat kat fazla bir süreyle olumsuz olarak geri döneceğini açıkladı.
Hayatının çeşitli zamanlarındaki anılarını anlatarak müzikteki gelişimi ve müzikte yaptığı hizmetleri detaylıca anlattı.
Daha sonra Sayın Çokyürekli “Karahisar Kalesi” isimli türküyü kavalıyla icrâ etti.
“Çığlık” ismindeki albümden bahseden Çokyürekli, albümünün içeriğinden, albümdeki eserlerinde kimlerin emeğinin olduğunu söyledi. Özay Gönlüm hocanın Ankara’daki son konser provasında kendisine “zurnan çok çığırıyor” demesi üzerine albümünün adını “çığlık” koyduğunu anlattı.
 Halk müziğindeki “açış” kavramı hakkındaki görüşlerini Halil Bey; açışın bir fikir solosu olduğunu söyledi. Açış yapmanın bir ders alınarak öğrenilemeyeceğini, açışı iyi yapabilmek için ,yani kişinin zihninde iyi birikimler olması için, müzikal geçmişin çok sağlam olması gerektiğini anlattı.
Bu keyifli söyleşi ile devam eden Webinar söyleşi serisi Devlet Konservatuvarı tarafından 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde yapılmaya devam edecektir. 
Söyleşiyi İzlemek İçin Aşağııdaki linke tıklayınız.

Webinar Söyleşi Serisi #10 Halil Çokyürekli

 




Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Kampüsü Taşlı Çiftlik Yerleşkesi Tokat / Merkez Posta kodu: 60100 Tasarım: Bilgi İşlem Daire Başkanlığı [Web Grubu], 2018© Tüm Hakları Saklıdır.