Webinar Söyleşi Serisi #6 Mustafa Eke

  • ANA SAYFA
  • DUYURU, HABER, ETKİNLİK
  • DUYURU DETAY
Haberler

Webinar Söyleşi Serisi #6 Mustafa Eke

  •  12 Nisan 2021 Pazartesi
  •  135 Görüntüleme
  •  Yazdır

Üniversitemiz Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü tarafından Webinar internet söyleşi serisi, İnstagram uygulaması togukonservatuvar hesabı üzerinden canlı yayın ile gerçekleştirilmeye devam ediyor.

Bu kapsamda altıncı söyleşi olarak 12.04.2021 tarihinde İnstagram üzerinden canlı yayın ile Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü Öğretim Görevlisi Ali Orhan Dönmez, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Kaval Sanatçısı Mustafa Eke ile bir söyleşi gerçekleştirdi.

Mustafa Bey kendi hayatını anlatarak söyleşiye başladı. 2006 senesinde Kültür ve Turizm bakanlığı sınavı ile bakanlık bünyesine girdiğini ve hem orada hem haricen özel çalışmalarda müzik çalışmalarını sürdürdüğünü söyledi.

Kendisini örnek aldığı, yararlandığı insanları Konservatuvar hocası Mahmut Karagenç, Arif Sağ, Sinan Çelik, Osman Aktaş olarak söylerken aynı zamanda T.R.T 2’de yapılan uzun süreli “dem bu dem” ve “bergüzar” programlarında bir araya geldikleri misafirlerin kendisine çok şey kattığını kaydetti.

Öğr. Görevlisi Ali Orhan Bey’in Konservatuvar mezunu bir öğrenciden beklentiler neler olmalı sorusu üzerine Sayın Eke’nin; öğrencilerden bir şeyler beklemekten daha önce öğrencilere neler verildiğini, verilmesi gerektiğini belirtti. Bir Konservatuvar öğrencisinin mezun olduktan sonraki çalışma hayatı hedeflerini sağlayıp sağlamama noktasında imkân sağlamanın daha önemli olduğunu ifade etti. Bu hususlardan sonra öğrencilerden çok iyi şeyler beklemenin yerinde olacağını söyleyip öğrencilerin kendi müziklerine çalışacakları en çok zamanı okul yıllarında bulacaklarını kendi hayatından örnek vererek anlattı. “Usta” olmuş kişilerden de birebir, mümkünse diz dize olarak faydalanılması gerektiğini özellikle vurguladı.

İcrâcılığının yanında çalgı eğitimi verip vermemesi konusunda Mustafa Bey, Kültür bakanlığı konser takvimi ve özel müzik çalışmalarının yoğunluğu sebebi ile eğitim veremediğini ancak pandemi sebebiyle online ders yapabilme imkânı bulduğunu ifade etti.

Halk müziğinde yöresel tavırlar hakkındaki görüşlerini; “yörelerin enstrüman farkı olmaksızın tavırları vardır. Her bölgenin birden fazla tavrıdır. Karadeniz bölgesi tavrı il il dahi değişmektir. Her enstrüman bu tavırları icra edebilir. Önceden renk sazı olarak kullanılan lakin son yıllarda Kavalın, kabak Kemâne, Klarnet de solist saz oldu” diyerek anlattı.

Sayın Eke, Kaval sazı ile farklı yöre tavırlarını barındırdığı kısa bir açış icrâsı yaparak söyleşiye keyifli bir müzik arası verdi.

Ali Orhan Bey’in, Halk müziğindeki açış kavramı hakkında görüşlerini istediğinde Sayın Eke; açış icrâsının da öncelikle birçok ustayı dinleyip taklit etme süreci ile başladığı daha sonra kişinin hem saz hem yöre hem de eski icrâcı icrâları hakimiyetinin geliştikçe açış icrâsının da daha kişiselleşip oturduğunu söyledi. Taklit etmenin de zorluklarından bahseden Mustafa Eke, taklit edilen icrânın aslında yılların tecrübesinin süzülerek geldiğini ve taklit ederken öz icrânın bu durumunun göz önüne alınması gerektiğini bildirdi.

Açış icrâsının eğitimi konusunda Azerbaycan’daki eğitim örneğini vermiştir.  Oradaki açış eğitiminin moda mod, birebir taklit etme üzerine olup taklite ilave yorumun çok fazla açık olmadığını söylemiştir. Ülkemizde ise bu durumun daha esnek olduğunu, yorumun da yapılmasına sıcak bakıldığını söyledi.

İcrâlarında kendini eleştirdiğini ve gelişimin anahtarının da bu olduğunu belirtti. Yurtdışındaki tecrübelerine binâen Yurtdışındaki müzisyenlerin ülkemiz dahil başka ülkelerin müziklerinin aslını, olduğu kadar orijinal halini duydukları zaman kıymet verdiklerini hissettirdiklerini söyledi.

Son soru olarak Ali Orhan Bey’in sahnede performans kaygısı oluyor mu sorusuna binâen Sayın Eke; işinin bu olduğu için, sahne icrâsını sürekli yaptığı için kaygı yaşamadığını ancak sahnenin keyif ve heyecanını yaşadığının hiçbir zaman bitmediğini sürekli olduğunu söyledi. Sahne performansı sergilerken dinleyicilerin iştiraki olduğu zaman da ayrı bir zevk olduğunu birkaç konser örneği vererek anlattı.

Mustafa Eke, Bağlama eşliği yaparak “Bir güzelin aşıkıyam” türküsünü söyleyerek söyleşiye son verdi.

Bu keyifli söyleşi ile devam eden Webinar söyleşi serisi Devlet Konservatuvarı tarafından 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde yapılmaya devam edecektir.

Söyleşiyi İzlemek İçin Aşağıdaki Linke Tıklayınız.

Webinar Söyleşi Serisi #6 Mustafa Eke (İnstagram)




Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Kampüsü Taşlı Çiftlik Yerleşkesi Tokat / Merkez Posta kodu: 60100 Tasarım: Bilgi İşlem Daire Başkanlığı [Web Grubu], 2018© Tüm Hakları Saklıdır.