Webinar Söyleşi Serisi #3 Göksel Baktagir

  • ANA SAYFA
  • DUYURU, HABER, ETKİNLİK
  • DUYURU DETAY
Haberler

Webinar Söyleşi Serisi #3 Göksel Baktagir

  •  24 Mart 2021 Çarşamba
  •  162 Görüntüleme
  •  Yazdır


Üniversitemiz Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü tarafından  Webinar internet söyleşi serisi İnstagram uygulaması, togukonservatuvar hesabı üzerinden canlı yayın ile gerçekleştirilmeye devam ediyor.

Bu kapsamda üçüncü söyleşi olarak 24.03.2021 tarihinde İnstagram üzerinden canlı yayın ile Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü öğretim görevlisi Funda Kekik Kal, İstanbul Devlet Türk müziği topluluğu sanatkârı ve Kanun sazı üstâdı Sayın Göksel Baktagir ile bir söyleşi gerçekleştirdi. Müzik alanında gerçekleşen söyleşide Baktagir genel olarak; kendi müzikal geçmişi, kanun sazı ile ilgili teknik ve uygulama konularında detaylı bilgiler verdi

Sayın Baktagir, Babasının müzik ile iç içe oluşu ile müzikle büyümüş olduğunu ve erken yaşta yeteneği keşfedildiğini anlatarak söyleşiye başladı. Gelecek ideali olarak edindiği müziği İ.T.Ü Konservatuvara girerek meslek edindiğini ve dönemin duayen hocalardan feyz alarak okuldan sonra Kültür bakanlığı Necdet yaşar/ İstanbul Devlet Türk müziği topluluğunda görev aldığını anlattı.

Moderatör Funda Hanımın Kanun öğretiminde meşk mi daha önemli metot mu suali üzerine Sayın Baktagir; Türk müziğindeki güncel teknik sorunlardan kısaca bahsedip meşk sistemi eğitiminin önemini ciddi şekilde vurguladı. Bu sistemin yanında metodolojik eğitiminin yoksunluğunun sorununu ayrıca belirtip bu meyanda da gecikmeli olsada metot yazanlar olduğunu belirtmiş ve mevcut metotların daha çok gelişmesi gerektiğini söyledi. Eğitime yatkın icrâcıların eğitime yönelmesi gerektiğini vurgulayan Baktagir, 16 senedir kesintisiz her yaz Girit adasında kendisi ve diğer sazların büyük hocalarıyla yaz eğitimlerinde ve bazı master-class eğitimlerinde aslında meşk yoluyla metot gösterimi yaptığını anlattı. Kanun ve diğer enstrüman öğrencilerine faydalı olmasını düşündüğü “Kanun günlükleri” adı altında çalışmış olduğu etütler kitabını yakın zamanda çıkartmayı planladıklarını dile getirdi.

Müzikte dinlemenin en çok öneme sahip husus olduğunu teknik ve sosyal hayattaki örnekleriyle açıklayarak kendi mûsikîmizdeki çalışmayı göz ardı etmemek gereklidir diyen Baktagir;

Saz eğitiminde dinlemeyle beraber, dinlemeyi saza aktarmak için sazlardaki sıkıntılı yerlerin aşılması durumunda teknik çalışmaya ağırlık verilmeli ifadesini kullandı.

Sizin için ön planda olan Eğitim mi? Bestekârlık mı? icracılık mı? sorusuna binâen Göksel bey; hepsini beraber yaptığını, besteler ve icra çalışmalarını eğitimde kullanılır halde olduğunu söyleyip eğitimi çok önemsediğini bildirdi.

Kanun eğitimi için yaş öneriniz var mı sorusuna cevaben; Küçük yaşlarda kanun icrâsı için bu durumun kendisinin rüyası olduğunu ve bir Fin çalgısı olan Kantele enstrümanının eğitiminin Finlandiya’da ana sınıfında yapılmaya başlandığını söyleyerek ülkemizde de müziğimiz enstrümanlarının (evvela kanun ile) küçük yaşlardaki çocuklarımız için daha küçük ölçeklerle imal edip öğretilmeye başlanması gerektiğini ve bu kapsamda M.E.B sınıflarında 7-14 yaş arası ders dışı etkinlik adı altında mini kanun eğitimi arzu ettiğini anlattı.

Kanun icrasında solak insanların durumu konusunda; Kanun yapısının sol el merkezli bir teknik yapısına sahip olduğu için solak olmanın biraz daha avantajlı olduğunu kendisinden örnek vererek anlattı. El yatkınlığı ile çalışma, bulunulan ortam ve yetişilen hocanın da birleşmesi gerektiğinin öneminin arz etti.

Kanun sazının mandal sistemiyle ilgili düşüncelerini; mandal sayısı çoğaldıkça transpoze yapmanın rahat olduğunu ifade ederken bu durumun kanun maliyetlerinin artışını etkilediğini de göz ardı etmedi. Sazın mandal sisteminin mevcut hali, eksikleri ile şu an için ideale yakın güzel sistem olduğunu söyledi.

İcrâ yaparken hangi saz ile beraber olmayı sevdiğini sorusuna cevap olarak; kanunun mızraplı, köşeli ve kesik sesli bir saz olduğu için yanında yaylı ya da nefesli sazlardan olan ney, klasik kemençe ve keman gibi kanun icrasını tamamlayıcı olacak sazları tercih ettiğini söyledi. Udi Yurdal Tokcan Bey ile yaptıkları Ud-Kanun icrâlarının iki mızraplı enstrümanın müşterek icrâsına olmasına rağmen güzel bir istisnâî durum olduğunuda dile getirdi.

Kanun sazında kullanılan teller hakkındaki görüşleri konusunda ise organik olan bağırsak telin insan kalbine daha iyi bir etki bıraktığını söyledikten sonra tel fazlalığından dolayı misina malzemeden yapılan tellere mecburi geçiş olduğunu belirtti. Tel markaları tercihinde ise sazın teknik durumuna, sazın bütün tellerinin ses durumuna bakılıp o şekilde bir veya birden fazla tel markasının sazın gerekli bölgelerinde kullanılması gerektiğini söyledi.

Kanun sazının toplu icrâdaki yeri hususunda ise; kanun sazının hem sabit akortlu olması hem de ritm sazı gibi davranış sergileyebildiği için merkez saz olduğunu söyledi. Bir solist eşliğinde Kanun sazının refâkât icrâsında solistin mühim görevlerini beyan ettikten sonra Kanun sazının refâkâti için solistin gölgesinde kalarak, gerisinde kalarak icrâ etmesi gerektiğini söyledi ve refâkât duygusu yoksa iyi icrâcı olunsa da çok iyi bir virtüöz olunamayacağını dile getirdi.

Göksel Baktagir’in örnek alıp dinlediği büyük hocalar kimdir sorusuna ise Göksel Bey; dinlemenin önemini anlattıktan sonra Tanbûrî Cemil Bey başta olmak üzere Yorgo Bacanos, Necdet Yaşar gibi çok büyük üstatları dinlemenin bir okul okuyormuş etkisini vereceğini cevabını verdi.

Müzikte ve hususen, taksim yapmada taklitin ne kadar geliştiricidir suali moderatör tarafından yöneltildiğinde; taksim yapmanın, gazel okumanın her icrâcıya nasip olmadığını başta belirterek bu hususları geliştirmek için taklit etmenin çok büyük öneme sahip olduğunu beyan etti. Kendi hocası olan Necdet Yaşarın da ilk icrâ yıllarında kendisi olarak icrâ yapmadığını, Tanbûrî Cemil Bey’i çok iyi taklit ettiğini anlattı.

Çalgıya ne kadar vakit ayrılmalı sorusuna geldiğinde; kanun sazının kendisi için adeta bir “yâren” olduğunu ve insanın yâreni ile zaman konusunu dert etmemesi gerektiğini ve bilhassa kendi Kanun eğitiminde ilk başlarda ciddi şekilde yoğun çalıştığını söyleyip diğer enstrümanları çalışan talebelere de aynı çalışma yöntemini ve kendi enstrümanlarına çok bağlı olmaları gerektiğini tavsiye etti. Yaptığı icrâlarda kişisel eleştiriyi her zaman kendine yaptığını, bunun  yapılması gerektiğini söyledi ve yapılan işin en mükemmelinin hedeflenmesi gerektiğini vurguladı.

Bu keyifli söyleşi ile devam eden Webinar söyleşi serisi Devlet Konservatuvarı tarafından 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde devam edecektir.

Söyleşiyi izlemek İçin aşağıdaki linke tıklayınız.

Webinar Söyleşi Serisi #3 Göksel Baktagir




Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Kampüsü Taşlı Çiftlik Yerleşkesi Tokat / Merkez Posta kodu: 60100 Tasarım: Bilgi İşlem Daire Başkanlığı [Web Grubu], 2018© Tüm Hakları Saklıdır.