Webinar Söyleşi Serisi #8 Kamuran Umuzdaş, Hilal Yüzer Umuzdaş

Webinar Söyleşi Serisi #8 Kamuran Umuzdaş, Hilal Yüzer Umuzdaş

  •  28 Nisan 2021 Çarşamba
  •  139 Görüntüleme
  •  Yazdır

Üniversitemiz Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü tarafından Webinar internet söyleşi serisi, İnstagram uygulamasında “togukonservatuvar” resmî hesabı üzerinden canlı yayın ile gerçekleştirilmeye devam ediyor.

Bu kapsamda yedinci söyleşi olarak 28.04.2021 tarihinde İnstagram üzerinden canlı yayın ile Devlet Konservatuvarı Türk Müziği Bölümü Öğretim Görevlisi Ahmet Aziz Destegül, Mersin Devlet Klasik Türk Müziği Korosu Ud icrâcısı Kamuran UMUZDAŞ ve Mersin Devlet Klasik Türk Müziği Korosu ses sanatkârı Hilal Yüzer UMUZDAŞ ile bir söyleşi gerçekleştirdi.

Kamuran UMUZDAŞ ve Hilal Yüzer UMUZDAŞ söyleşiye kendilerini tanıtarak başladılar. Kamuran Bey, müzikteki ilk ciddi çalışmalarının mandolin sazı icrâsını öğrenmek, nota çalışmak ve babasının bağlama hediyesi üzerine bir süre bağlama ile uğraşması olduğunu söyledi. Daha sonra ud sazıyla tanışıp ud sazı edinip derslere başladığını anlattı. Çocukluktaki vücut fiziği yetersizliği nedeniyle ud sazında zorluk yaşadığını ve ud sazını bırakma niyetine girdiğini ancak hocası ve babasının çabalarıyla ud sazını bırakmadığını söyledi. Daha sonra bu sazı cemiyet, dernek gibi fırsat bulduğu yapılarda icra etti. Kültür ve Turizm Bakanlığının 90’larda açtığı sınavı kazanarak Diyarbakır Korosuna girdi. Daha sonra Bursa Korosuna geçiş yaptı. Bursa korosundan Diyarbakır korosuna döndükten sonra 2008 senesinde Mersin Devlet Klasik Türk Müziği korosunun açılmasıyla oraya atanarak çalışmalarına devam ettiğini söyledi.

Hilal Hanım kendini 1994 senesinde Ege Üniversitesi Devlet Konservatuvarı temel bilimleri bölümünü kazanıp Tanbur sazını severek seçtiğini söyledi. 1999 senesinde bölüm birincisi olarak mezun oldu. 1998 senesinde T.R.T İzmir Radyosu İstisna akitli ses sanatçılığını kazandı. 2007 senesine kadar İzmir Radyosu faaliyetlerine devam ettiğini anlattı. 2007 senesinde Kültür ve Turizm Bakanlığının açtığı sınavla ses sanatçısı olarak çalıştı ve 2009 senesinde Mersin Devlet Klasik Türk Müziği Korosuna geçtiğini ve hala orada olduğunu belirtti.

Söyleşinin ilerleyen kısımlarında Çiftin içinde bulundukları yurtiçi ve yurtdışı (Güney Amerika, Avustralya, İtalya, Güney Kore, Özbekistan, Fransa, Bahreyn, Fas, Cezayir…) konserleri, albüm ve etkinlik çalışmalarından detaylıca bahsettiler. Hilal hanım; Parlamenter Bestekârlar gecesi konserinde Eski Devlet Büyüklerinden Bülent Ecevit’in sözlerini yazdığı Hüseynî makamındaki eseri seslendirdiği hatırasını özellikle ve hislenerek anlattı.

Kamuran Bey, konservatuvarımız Müdürü Sayın Doç. Dr. Serkan UMUZDAŞ ile beraber uzun yıllardır, fikir halinde hatırlarında duran bir proje olan 2019 senesinde hayata geçirdikleri “ud ve piyano” isimli projelerinden bahsetti. İki kültürün de simgesi haline gelmiş enstrümanı birleştirme temelli olan bu proje kapsamında konserler verdiler. İlk konseri Tokat’ta verip çeşitli illerde konserler verdiler. Pandemi süreci ile bu proje etkinlikleri de ertelendi.

Daha sonra Sanatkâr çift, Drama’lı Hasan Hasgüler’e ait olan Rast makamındaki “Baharın güllerini açtı, yine mahzundur bu gönlüm” eserini seslendirdiler.

Kamuran UMUZDAŞ, “Ud Atölyesi” projesinden bahsederek söyleşiye devam etti. Ud sazı icrâsını meslek seçip önemsediği kadar ud sazının eğitimini hem gelecek kuşaklara bilgi aktarmak hem de hocalarına duydukları vefa borcunu ödeme hususlarınca en az o kadar önemsediğini anlattı. Bu süreçte eğitim gerçekleştirirken öğretenin de her an yeni bilgiler öğrendiğini fark ettiğini gördüğünü söyledi. Hem eğitim hem icrâ aynı anda yürüdüğü zaman tam bir olması gereken hüviyetin kazanıldığını belirtti. Ud Atölyesi’nin, projeden önceki talep ve isteklere binaen oluştuğunu söyledi.

Hilal hanıma ses eğitimi öğrencilerine dair tavsiyeleri sorulduğunda Hilal Hanım; bol eser dinleyip bol eser okumaları yapmalarını tavsiye etti. Dinleme hususunda Meral Uğurlu, Alaeddin Yavaşça ve Bekir Sıtkı Sezgin gibi büyük çınarların baz alınması gerektiğini ayrıca belirtti. Öğrencilerin Ses icrâsı yaparlarken kendilerini kayıt edip kendilerini sürekli eleştirel gözle dinleyip kendilerini bu yolla da geliştirmelerini tavsiye etti. Eserleri alelâde okumaktan ziyade hem güfte hem besteyi detaylıca anladıktan sonra okumalarının daha faydalı olduğunu söyledi. Bu tavsiyelerle beraber ses öğrencilerinin hançere ve Nefes egzersizi çalışmalarını yapmaları gerektiğini anlattı.

Kamuran Bey ise öğrencilere tavsiyeler konusundaki fikirlerini, icrânın sürekli kafada dönüp durması, onunla yatıp onunla kalkılması yoğunluğunun olması gerektiğini söyleyerek belirtmeye başladı. Itri, Beethoven gibi farklı kültürlerin büyük dâhî sanatkarları bu konuda örnek verdi. 

Ud ve Tanbur dışında ilgilendikleri enstrümanlar konusunda öncelikle Kamuran bey; klasik gitar, perdesiz klasik gitar, Bas gitar, perdesiz bas gitar enstrümanları olduğunu ve gitar ile ud sazını birleştirme fikirlerinin olduğunu söyledi. Bir Luthier’e bu fikiri açtığını ve uzun çalışmalardan sonra bir prototip olarak somut bir vücuta getirdiklerini söyledi. Bu yeni enstürmanın “Goud” adını aldığını belirtti.

Hülya hanım ise Tanbur dışında ilgilendiği enstrümanlar bahsinde Ud, Keman ve Piyano enstrümanlarıyla meşgul olduğunu anlattı.

Son olarak Kamuran Bey öncelikle, eşine ithaf ettiği uzun yıllar önce bestelediği bir eserini Ud ile icrâ etti. Akabinde sanatkâr çift, yine Drama’lı Hasan Hasgüler’e ait olan Nihavend makamında “Ya Rab, kalbimin sahibi nerede” isimli şarkısını icrâ ettiler.

Bu keyifli söyleşi ile devam eden Webinar söyleşi serisi Devlet Konservatuvarı tarafından 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde yapılmaya devam edecektir. 

Söyleşiyi İzlemek İçin Aşağıdaki Linke Tıklayınız.

Webinar Söyleşi Serisi #8 Kamuran- Hilal Yüzer Umuzdaş







Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Kampüsü Taşlı Çiftlik Yerleşkesi Tokat / Merkez Posta kodu: 60100 Tasarım: Bilgi İşlem Daire Başkanlığı [Web Grubu], 2018© Tüm Hakları Saklıdır.